mleczne napoje roślinne

Mleczne napoje roślinne – alternatywa dla krowiego mleka

Mleko jest produktem spożywczym o najwyższych wartościach odżywczych – zawiera łatwoprzyswajalne, pełnowartościowe białko, wraz z wszystkimi niezbędnymi aminokwasami. Poza tym jest źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, witamin z grupy B (w szczególności witaminy B2) oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (wit. A, D, E).

Jednak nie wszyscy mogą lub chcą pić krowie mleko. W obecnych czasach bardzo dużo ludzi go nie toleruje.  Niektóre osoby są uczulone na białka mleka krowiego i po jego wypiciu reagują biegunką, wymiotami i wysypką. Przeszkodą w spożywaniu mleka jest także nietolerancja laktozy, czyli cukru występującego w jego składzie. Nietolerancja laktozy jest powszechnym problemem wielu dzieci i osób dorosłych (w Polsce 17,39-37,5%).

Jeżeli źle się czujesz po krowim mleku, nie zmuszaj się do jego picia! Spróbuj mlecznych napojów roślinnych. Obecnie na polskim rynku  jest szeroki wybór tego typu napoi. Mleko roślinne można uzyskać praktycznie z każdego rodzaju nasion czy orzechów. W sklepach możemy spotkać m.in. mleko sojowe, migdałowe, owsiane, sezamowe, kokosowe, słonecznikowe, ryżowe czy gryczane.

MLEKO SOJOWE
1 szklanka = 98 kcal; 14,5 g białka; 3,4 g tłuszczu; 10,3 g węglowodanów
Jest to najbardziej popularny mleczny napój roślinny, który ma zarówno swoich zwolenników i przeciwników. Jest bogate w białko i ma korzystny stosunek wapnia do fosforu. Dodatkowo stanowi bardzo dobre źródło witamin z grupy B, a zwłaszcza witaminy B6 i kwasu foliowego. Koronną zaletą soi i produkowanego z niej mleka jest zawartość fitohormonów – hormonów roślinnych, o działaniu bardzo zbliżonym do estrogenów, korzystnie oddziałujących na kobiety w okresie menopauzy.

Niestety mleko sojowe może powodować alergie, a długotrwale spożywane bywa przyczyną problemów z tarczycą (produkty sojowe zawierają tioglikozydy, które blokują wychwyt jodu z pokarmu oraz zaburzają syntezę hormonów tarczycy).


MLEKO MIGDAŁOWE

1 szklanka = 72 kcal; 2,2 g białka; 5 g tłuszczu; 3,6 g węglowodanów
Ma specyficzny smak, z lekką orzechową nutą. Jest ubogie w sód i bogate w potas, w związku z czym nadaje się dla osób mających problem z nadciśnieniem tętniczym oraz cierpiących na choroby układu krążenia. Ma bardzo dobry stosunek wapnia do fosforu. Zawiera błonnik rozpuszczalny i nierozpuszczalny, dzięki czemu m. in. reguluje szybkość wchłaniania cukrów i cholesterolu (opóźnia wchłanianie glukozy), dlatego nadaje się dla osób chorych na cukrzycę (typu I i II).

 

MLEKO OWSIANE
1 szklanka = 115 kcal; 1,4 g białka; 3,1 g tłuszczu; 20,4 g węglowodanów

Jest bogate w węglowodany, witaminy z grupy B, witaminę E i D oraz substancje mineralne (potas, żelazo, wapń, fosfor, magnez, miedź i cynk). Zawiera dużo β-glukanów, dzięki czemu jest polecane osobom z chorobami przewodu pokarmowego i z zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Sprzyja poprawie kontroli glikemii u osób z zaburzeniami tolerancji glukozy i cukrzycą typu II.


MLEKO RYŻOWE

1 szklanka = 161 kcal; 0,7 g białka;  2,9 g tłuszczu; 32,9 g węglowodanów
Kalorycznością przypomina mleko krowie 2-procentowe, jednak jest bardziej wodniste. Ma słodkawy smak i nie ma charakterystycznego dla innych zamienników dodatkowego „posmaku”. Nie zawiera cholesterolu, laktozy i kazeiny, ale zrobione samodzielnie w domu także nie dostarcza znaczących ilości wapnia i białka. Mleka ryżowe dostępne w sklepach najczęściej  są wzbogacane w witaminy i sole mineralne, włącznie z wapniem, witaminą B12, B3, i żelazem.
Niestety w ostatnich latach okazało się, że większość mlecznych napojów ryżowych sprzedawanych w Wielkiej Brytanii zawiera rakotwórczy arsen. Normy tego pierwiastka w mleku ryżowym aż trzykrotnie przekraczały dopuszczalne ilości, dlatego jest ono przeciwskazane dla dzieci poniżej 5 roku życia.


MLEKO KOKOSOWE

1 szklanka = 467 kcal; 4,8 g białka; 41,4 g tłuszczu; 18,6 g węglowodanów

Mleko kokosowe to nie sok, który można znaleźć wewnątrz orzecha, ale gęsty płyn wyciskany z jego grubego, dojrzałego miąższu. Jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego oraz kwasu foliowego, żelaza, wapnia, potasu, magnezu i cennych przeciwutleniaczy. W krajach rejonu Oceanu Spokojnego jest uznawane za złoty środek leczniczy. Zapobiega chorobom wątroby i osteoporozie oraz zmniejsza ryzyko chorób serca. Jest polecane osobom cierpiącym na problemy żołądkowe, biegunkę i wymioty.  Jest bardzo kaloryczne i tłuste, więc zaleca się jego picie po rozcieńczeniu z wodą.

Dodaj komentarz