Błędy podczas odchudzania się

Najczęstsze błędy popełniane podczas odchudzania się

Osoby odchudzające się często próbują wielu różnych sposobów, aby tylko zrzucić zbędne kilogramy. Niektóre z nich mogą być ryzykowne i niebezpieczne dla zdrowia. Przedstawiamy najczęstsze błędy, popełniane podczas odchudzania się.

 

1. Ograniczanie liczby posiłków w ciągu dnia

To nieprawda, że mniejsza ilość posiłków w ciągu dnia, zagwarantuje nam spadek masy ciała. Należy jeść 5 posiłków, mniej więcej o takich samych porach każdego dnia – przyzwyczaja to organizm do stałej podaży pożywienia, pozwala w pełni wykorzystać dostarczane mu składniki pokarmowe oraz zapewnia utrzymanie poziomu glukozy we krwi na stałym poziomie, dzięki czemu zapobiega wahaniom glikemii. Nieregularność posiłków sprzyja złej gospodarce metabolicznej organizmu. Skupienie energii w jednym lub dwóch większych posiłkach dziennie może prowadzić do otyłości.

2. Opuszczanie śniadań

Udowodniono, że osoby, które codziennie jedzą śniadanie, w mniejszym stopniu tyją. Nic w tym dziwnego, ponieważ jeswagat to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Jedząc śniadanie zapewniasz sobie lepsze funkcjonowanie układu trawiennego, krwionośnego i lepszą zdolność koncentracji. Poza tym, kiedy zrezygnujemy z tego posiłku, z bardzo dużym prawdopodobieństwem wieczorem nadrobimy niedosyt kaloryczny, pochłaniając niesamowite ilości przekąsek (słodyczy, chrupek, chipsów).

 

3. Stosowanie głodówek

Niskokaloryczne diety lub głodówki są bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Co prawda prowadzą do utraty masy ciała, ale głównie kosztem mięśni i wody, a nie tkanki tłuszczowej. Głodówka powoduje drastyczny spadek poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie prowadzi do bólów i zawrotów głowy oraz ogólnego osłabienia. Może spowodować stłuszczenie wątroby i zaburzenia elektrolitowe.
W organizmie głodującej osoby gromadzi się dużo związków ketonowych, co grozi rozwojem niebezpiecznej kwasicy ketonowej. Daje ona objawy zatrucia organizmu i może zaburzać pracę wszystkich narządów wewnętrznych. Poza tym osoby stosujące niskokaloryczne diety lub głodówki zazwyczaj są agresywne i podatne na uzależnienia psychiczne i fizyczne.

Kolejnym minusem głodówek jest fakt, że spowalniają one metabolizm i często powodują tzw. efekt jo-jo, czyli ponowne tycie. Masa ciała po takiej diecie zazwyczaj jest większa niż przed kuracją, a dodatkowe kilogramy to głównie tkanka tłuszczowa.

Nie należy stosować diety o kaloryczności mniejszej niż 1200 kcal na dzień.

 

4. Zażywanie tabletek odchudzających, które obiecują szybką redukcję masy ciała bez wysiłku

Jeżeli coś jest zbyt piękne, aby mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie prawdziwe nie jest. Nie można stosować tabletek odchudzających jako zamiennika diety. Suplementy te mają na celu jedynie wspomaganie dążeń i starań do obniżenia masy ciała. Pomimo haseł na opakowaniach o szybkiej utracie masy ciała bez wysiłku, na ulotkach większości środków odchudzających znajduje się informacja, iż przy ich stosowaniu zaleca się dodatkowo stosowanie diety niskokalorycznej i wzmożoną aktywność fizyczną.

Środki farmaceutyczne zazwyczaj nie dają żadnych długotrwałych efektów, mogą być za to niebezpieczne dla zdrowia. Wiele z nich zawiera kofeinę i substancje moczopędne, w efekcie czego mogą doprowadzić do odwodnienia organizmu i zaburzeń elektrolitowych. Mogą również uzależniać i powodować chwiejność emocjonalną, stany depresyjne, wzmożoną senność, czy ograniczenie sprawności intelektualnej.

 

5. Poddawanie się hydrokolonoterapii

Hydrokolonoterapia to coraz bardziej popularny zabieg mający na celu oczyszczenie jelita grubego z toksyn, działający podobnie jak lewatywa (umożliwia jednak oczyszczenie dłuższego odcinka jelita). W dzisiejszych czasach jest często stosowany jako sposób na odchudzanie, gdyż prowadzi do utraty kilogramów. Zmniejszenie masy ciała jest jednak spowodowane utratą wody i mas kałowych z organizmu (które szybko powracają).
Zabieg ten jest inwazyjny i bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Nie powinien być wykonywany na żądanie, bez wskazań medycznych, ponieważ może prowadzić do licznych powikłań tj.: uszkodzenie tkanek jelita lub ich przerwanie, infekcje, czy zniszczenie naturalnej flory bakteryjnej jelita. Poza tym może powodować uzależnienie zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Jeżeli chcesz naturalnie i bezpiecznie oczyścić się z toksyn po prostu pij dużo wody i jedz produkty bogate w błonnik pokarmowy.

 

6. Stosowanie środków przeczyszczających

Chcąc zrzucić zbędne kilogramy wiele osób sięga po środki przeczyszczające – to wielki błąd. Tabletki takie są bowiem dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach i nie należy stosować ich dłużej niż tydzień. Organizm bardzo łatwo się do nich przyzwyczaja, a jelita się rozleniwiają. W  efekcie trzeba przyjmować coraz większe dawki tychże farmaceutyków. Poza tym mogą one prowadzić do stanów zapalnych jelita grubego i nieodwracalnych zmian, m.in do zaniku kurczliwości przewodu pokarmowego.

X