10 mitów dotyczących odchudzania

Odchudzanie w ostatnich czasach jest bardzo popularnym i kontrowersyjnym tematem, wokół którego powstało wiele mitów. Czas raz na zawsze zburzyć najpopularniejsze z nich.

1. Drób zawsze jest chudy

Wszystko zależy od tego w jaki sposób przyrządzimy mięso. Porcja kurczaka lub indyka przygotowana na parze bez skórki rzeczywiście zawiera mało kalorii, natomiast kurczak smażony w tłuszczu wraz ze skórką to prawdziwa bomba kaloryczna. 

2. Ziemniaki sprzyjają tyciukobieta

Istnieje stereotyp, że ziemniaki tuczą i są niezdrowe. Nic bardziej mylnego! Jeżeli nie są smażone, tylko gotowane bez dodatku masła i sosów – nie są tuczące.  Najnowsze badania wykazały, że jedzenie paru porcji ziemniaków dziennie, obniża ciśnienie tętnicze krwi i nie powoduje przybierania na wadze.

 

3. Makaron jest tuczący

Tuczące są dodawane do niego sosy.
100 g suchego makaronu dostarcza 350 kcal. Miseczka ugotowanego makaronu ma ok. 110 kcal, ponieważ podczas gotowania zwiększa on swoją objętość niemal trzykrotnie. Prawidłowo przyrządzony powienien być ugotowany al dente (na półtwardo). Najzdrowszy jest makaron razowy, bezjajeczny, pełnoziarnisty, który zawiera dużo witamin z grupy B, składników mineralnych i błonnika pokarmowego.

 

4. Owoce można jeść bez ograniczeń

Owoce są zdrowe, ale niestety bardzo słodkie i kaloryczne. Poza tym pobudzają apetyt i powodują gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi. Nie powinno się jeść więcej niż 200-300 g owoców dziennie (2-3 sztuki). W nadmiarze mogą negatywnie wpływać na dietę i… prowadzić do przyrostu masy ciała.

 

5. Opuszczanie posiłków pomaga schudnąć

Opuszczanie posiłków sprzyja magazynowaniu dostarczonych pokarmów i nasila apetyt. Należy jeść średnio co trzy godziny. Sprawi to, że stężenie glukozy we krwi utrzyma się na stałym poziomie. Nie wolno dopuszczać do długich przerw między posiłkami i narastania uczucia głodu – w ten sposób uregulujesz i przyspieszysz metabolizm.

6. Kolacja powinna być zjedzona najpóźniej o godzinie 18.00

Absolutnie nie! Godzina ostatniego posiłku musi być dostosowana indywidualnie do trybu życia. Nie musi to być godzina osiemnasta. Kolację należy zjeść trzy godziny przed snem. Jeżeli chodzisz spać o godzinie 23.00, kolację możesz zjeść (a nawet musisz) o godzinie 20.00.

 

7. Produkty light nie tuczą

Żywność light również zawiera kalorie. Większość ludzi uważa, że produkty light są dietetyczne, a zatem dobre podczas odchudzania się. Choć często mają mniejszą wartość energetyczną niż ich tradycyjne zamienniki, niestety nie zawsze mają mniej tłuszczu.

 

8. Głodówka to najlepszy sposób na odchudzanie

Stosując głodówkę można “zrzucić” ok. 1-2 kg dziennie –  niestety na krótko. Po głodówkach zazwyczaj mamy do czynienia z tzw. efektem jo-jo, czyli ponownym przybieraniem na wadze, często do wartości większej od wyjściowej masy ciała. Poza tym głodówka jest niebezpieczna dla zdrowia. Głodzenie się może zaburzać metabolizm, a także być przyczyną nieprawidłowej pracy wątroby i nerek, kwasicy ketonowej, zawrotów głowy, czy mdłości.

 

9. Jeśli chcesz schudnąć nie jedz chleba

To nieprawda, że będąc na diecie odchudzającej nie powinno się jeść chleba. Prawdziwy, pełnoziarnisty chleb na długo daje uczucie sytości i jest bardzo zdrowy. Zawiera witaminy z grupy B i błonnik pokarmowy. Dwie kromki razowca sprawią, że na kilka godzin zapomnisz o głodzie. Prawdą natomiast jest, że należałoby zrezygnować z białego, pszennego pieczywa, które ma wysoki indeks glikemiczny i napędza apetyt.

10. Z diety należy całkowicie wyeliminować tłuszcz

Absolutnie nie! Tłuszcz jest potrzebnym składnikiem naszej diety. W niewielkich ilościach trzeba spożywać wartościowe kwasy tłuszczowe, które znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego (np. w tłoczonych na zimno olejach, margarynie dietetycznej, ziarnach, orzechach, produktach zbożowych) oraz w rybach. Poprawiają one metabolizm tkanek, przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej oraz zapobiegają odkładaniu się zapasow tłuszczu. Poza tym obniżają stężenie cholesterolu całkowitego, LDL-cholesterolu i trojglicerydow we krwi.

Ograniczyć należy natomiast produkty zawierające nasycone kwasy tłuszczowe (NKT), które znacznie podwyższają stężenie cholesterolu we krwi, działają prozakrzepowo, przyspieszają rozwoj miażdżycy, powodują tzw. insulinooporność i nasilają apetyt. Znajdują się one głównie w tłuszczach zwierzęcych i tłuszczu mlecznym.