Co zapakować dziecku na drugie śniadanie do szkoły

Co zapakować dziecku na drugie śniadanie do szkoły?

Drugie śniadanie, zaraz po tym zjedzonym w domu, jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Jego zadaniem jest zabezpieczenie organizmu przed głodem, który może się pojawić między pierwszym śniadaniem a obiadem. U dzieci spędzających w szkole większość dnia, przerwa między posiłkami w spożywanymi domu jest zbyt długa, więc nie ma możliwości niezjedzenia drugiego śniadania. To właśnie od niego zależy, czy dziecko będzie miało siłę na resztę godzin w szkole, czy będzie potrafiło skoncentrować na zajęciach i wykonywać ćwiczenia fizyczne na w-fie.

Aby odpowiednio zadbać o własne dziecko, należy jak najbardziej kontrolować to, czym ono się odżywia. Podczas zajęć w szkole, rodzic nie ma takiej szansy, chyba, że zapakuje mu dobre, pożywne i estetyczne śniadanie, które dziecko z chęcią zje. Warto o tym pamiętać, by nasza pociecha nie wolała wyrzucić domowego posiłku i kupić sobie coś niezdrowego w szkolnym sklepiku, w którym aż roi się od słodyczy i słonych przekąsek.

Co na drugie śniadanie?

Młody organizm w okresie największego rozwoju potrzebuje przede wszystkim pełnowartościowego białka, żelaza, wapnia, jodu, a do prawidłowego funkcjonowania mózgu niezbędne są kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminy z grupy B. Drugie śniadanie, tak zresztą jak i pozostałe posiłki, powinno wszystkie te składniki zawierać. Królem szkolnych produktów śniadaniowych niewątpliwie są kanapki. Po pierwsze, ich przyrządzenie trwa tylko kilka minut, a ponadto cechuje je łatwość spożycia, bowiem w szkole najczęściej jada się na stojąco. Dodatkowo, do śniadania dołączyć można owoce, które świetnie zastąpią batonika. Oczywiście, nie obejdzie się bez napoju. Tutaj najlepszym wariantem jest woda mineralna. Soków i gazowanych napojów dziecko powinno unikać jak ognia.

Jak wygląda pełnowartościowa kanapka?

Kanapka to przede wszystkim odpowiednie pieczywo. Jej bazę powinno stanowić to z pełnego ziarna lub razowe. Po pierwsze, jest źródłem istotnych węglowodanów złożonych, zapewniających dowóz energii na kilka kolejnych godzin, po drugie cechuje się dużą zawartością błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Zdecydowanie należy unikać chleba i bułek z białej mąki pszennej, po zjedzeniu których szybko wzrośnie poziom glukozy we krwi i równie szybko spadnie, co sprawi, że dziecko znów będzie głodne i prawdopodobnie sięgnie po coś niezdrowego. Niezbędnym elementem kanapki jest smarowidło i w tym przypadku, jeśli nie ma przeciwwskazań ze strony układu krążenia, lepiej wybierać masło, bogate w witaminy A, D ,E i K – niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka. Pamiętamy tylko, by nie smarować zbyt grubo. W kanapce obowiązkowo muszą znaleźć się warzywa i to najlepiej w dużych ilościach. Najzdrowsze będą oczywiście świeże, ale np. ogórek kiszony zimą też będzie dobrym rozwiązaniem. Pełnowartościowa kanapka nie obejdzie się bez dodatku białkowego. Tutaj mamy duże pole do popisu, natomiast najczęściej wybierana jest jednak sklepowa wędlina, która może zawierać mnóstwo konserwantów czy wypełniaczy. Warto, więc przygotować mięso samodzielnie, np. w piekarniku. Bardzo dobre jakościowo, zdrowe białko znajduje się również w jajach, serach, rybach czy przetworach z nasion roślin strączkowych.

Owoce, orzechy, nasiona..

Kanapka jest niewątpliwie podstawą drugiego śniadania w szkole. Jej dobrym uzupełnieniem mogą być owoce, a nawet orzechy. Produkty te są szczególnie cenne dla młodego organizmu. Owoce zawierają niezbędne witaminy, w tym przede wszystkim witaminę C, która wzmocni odporność dziecka narażonego na kontakt z milionami drobnoustrojów. Ponadto, są źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów, które szybko dostarczą energii. Orzechy i nasiona to z kolei bogactwo witamin z grupy B i niezbędnych kwasów tłuszczowych omega-3. Wzmocnią one układ nerwowy i mięśniowy dziecka oraz poprawią jego koncentrację. Ich jedyną wadą jest wysoka kaloryczność, dlatego nie należy przesadzać z ilością.

Prawidłowe nawodnienie.

Nie należy narażać dziecka na odwodnienie. W sytuacji, gdy będzie ono niedostatecznie nawodnione, będzie zmęczone i zdekoncentrowane, co może obniżyć jego wyniki w nauce. Dziecko w swym tornistrze zawsze powinno mieć butelkę wody mineralnej, która dostarczy mu składników mineralnych i pomoże wypłukać toksyny. Aby podnieść jej walory smakowe, można dodać kilka listków mięty lub plaster cytryny. Kupne soki owocowe w kartonach i napoje gazowane są absolutnie niezalecane, ponieważ zawierają mnóstwo cukru, barwników i konserwantów. Lepszym rozwiązaniem będą samodzielnie świeżo wyciśnięte soki.

Opakowanie.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że kanapki zapakowane w folię czy papier, w plecaku zostaną dosłownie zmiażdżone. Estetyka jest ważna, bo nikt przecież nie będzie miał ochoty na papko-kanapkę czy rozgnieciony przez książki owoc. Posiłek dla dziecka do szkoły trzeba odpowiednio zapakować. Tutaj z pomocą przychodzą plastikowe pojemniki na żywność, które ochronią produkty przed kontaktem z destrukcyjną zawartością plecaka. Należy tylko pamiętać o właściwej higienie pojemników. By nie dopuścić do rozwoju bakterii czy pleśni, każdego dnia trzeba go dokładnie wyczyścić i umyć gorącą wodą oraz detergentem.

Podsumowanie.

Przygotowując dla dziecka pełnowartościowe drugie śniadanie, zapewniamy mu prawidłowe odżywienie w czasie jego pobytu w szkole. W ten sposób z dużą dozą prawdopodobieństwa unikniemy sytuacji, że będzie ono głodne i zdecyduje się na zakup słodyczy czy słonych przekąsek w szkolnym sklepiku. Dziecku należy ufać, jednak nie zaszkodzi sprawdzić, czy nie wróciło ze szkoły z niezjedzoną kanapką i zamiast tego kupiło batona czy słodką bułkę. Odpowiednie drugie śniadanie zapewni mu siłę do stuprocentowego uczestnictwa w szkolnych zajęciach.

Źródła:
Zdrowy link
Poradnik zdrowie

X