Podjadasz w pracy? Uważaj na dodatkowe kilogramy!

Większości z nas zdarza się podjadać między posiłkami. Szczególnie często sięgamy po niezdrowe
i wysokokaloryczne przekąski będąc w pracy. Przyczyną tego jest fakt, że w pracy spędzamy większość swojego dnia, ale również wpływa na to stres związany z wykonywaną pracą, przez który chętniej sięgamy po słodkie i kaloryczne przekąski poprawiające samopoczucie.

Podjadając w pracy przeważnie nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego ile zjedliśmy, a każde dodatkowe 100kcal, które spożyjemy każdego dnia skutkuje przybraniem na wadze nawet 0,5 kg w ciągu roku. Mechanizm ten działa również w drugą stronę, dlatego jeśli zdarza Ci się podjadać w pracy zastanów się nad zmianą swoich przyzwyczajeń. Bywa, że nawet tak niewielka zmiana może przyczynić się do spadku masy ciała i poprawy samopoczucia.

Jak radzić sobie z podjadaniem?

Jedz regularnie.  Jedzenie posiłków w odstępach 3 – 4 godzin zapobiega dużym wahaniom stężenia glukozy we krwi, co chroni nas przed doświadczaniem uczucia wilczego głodu i spożywaniem dużych porcji jedzenia
w krótkim czasie. Spożywanie zalecanych 5 pełnowartościowych posiłków w ciągu dnia powinno skutecznie uchronić nas przed podjadaniem.

Rozpocznij dzień śniadaniem. Śniadanie uznawane jest za najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Ważne, aby to, co zjemy rano dawało nam energie na początek dnia. Unikaj jedzenia w biegu a jeśli nie możesz zjeść śniadania w domu staraj się zrobić to zaraz po przyjściu do pracy.

Wybieraj węglowodany złożone. Wybierając produkty pełnoziarniste możemy pozbyć się uczucia głodu
na dłuższy czas. Dzięki temu pokusa podjadanie nie będzie tak dotkliwa.

Zastąp przekąski napojami. Jeśli podjadasz z nudów lub w trakcie wykonywania innej czynności
nie skupiasz się na jedzeniu i pochłaniasz znacznie większe porcje niż normalnie. W takiej sytuacji trzymaj zawsze w zasięgu ręki butelkę wody mineralnej lub kubek herbaty. Mają one znacznie mniej kalorii ale potrafią skutecznie odwrócić Twoją uwagę od słodyczy i innych przekąsek. Unikaj natomiast słodkich napojów gazowanych, ponieważ zawierają ogromne ilości cukru nie dając jednocześnie uczucia sytości. Możesz natomiast popijać 100% soki owocowe pod warunkiem, że będą one rozcieńczone woda mineralną.

Nie kupuj przekąsek do pracy. Jeśli ulubiona czekolada będzie w zasięgu reki dużo trudniej będzie
Ci oprzeć się pokusie. Decyzja o niepodjadaniu podjęta w sklepie podczas zakupów może okazać się dużo łatwiejsza.

Owoce, jako substytut słodkości. Jeśli uważasz, że nie możesz żyć bez czegoś słodkiego spróbuj zamienić słodycze na pożywny owoc. Owoce są produktami o znacznej kaloryczności, ale w przeciwieństwie
do tradycyjnych słodyczy mają dużo witamin, składników mineralnych i błonnika, który da nam uczucie sytości na dłużej niż ciastko czy czekolada.

A co jeśli nie potrafimy zrezygnować z podjadania?

Jeśli w żaden sposób nie potrafimy zrezygnować z podjadania w pracy warto jest zamienić niezdrowe
i wysokokaloryczne przekąski na coś lepszego dla naszego organizmu.

Jeśli lubisz podjadać słone przekąski, spróbuj zamiast chipsów i słonych paluszków zjadać chrupiące świeże warzywa, pestki dyni i słonecznika, orzechy laskowe lub włoskie.

Jeśli wolisz słodycze dobrą alternatywą mogą okazać się suszone lub świeże owoce spożywane same lub jako dodatek do jogurtu lub sera twarogowego.

W walce ze stresem w pracy pomocne będę:

  • Szpinak – podnosi poziom neuroprzekaźników w naszym mózgu, które posiadają właściwości uspokajające i odprężające.
  • Słonecznik – doskonale uzupełnia dietę osoby pracującej w warunkach stresu w magnez, pierwiastek niezbędny do skutecznego zwalczania następstw długotrwałego stresu.
  • Płatki owsiane z mlekiem – to prosta i sycąca przekąska, która zawiera duże ilości witamin z grupy B uznawanych za znakomitą pomoc w walce ze stresem.
  • Orzechy włoskie – zawierają najzdrowsze kwasy tłuszczowe, które dobroczynnie wpływają na miesień sercowy oraz na mózg, ułatwiając koncentrację i wspomagając wydolność mózgu podczas pracy umysłowej.
  • Awokado – zawiera kwasu omega-3, luteinę oraz znaczne ilości kwasu foliowego, które pomagają
    w naprawie szkód wyrządzonych przez stres w naszym organizmie.
  • Ryby i owoce morza – jako bogate źródło kwasów omega-3 i omega-6 ograniczają stan zapalny
    i wpływają pozytywnie na utrzymanie dobrego nastroju.

Dodaj komentarz