Idealne związki na talerzu

Nie jest konieczne spożywanie genetycznie modyfikowanych produktów, aby nasze jedzenie zyskało większą wartość odżywczą. Jeśli odpowiednio połączymy składniki swoich posiłków możemy wzmocnić ich dobroczynne działanie na nasz organizm.

Szpinak i oliwa

Szpinak i większość zielonych warzyw liściastych są bogatym źródłem luteiny i zeaksantyny, które poza tym, że przeciwdziałają zaćmie i wielu innym choroba oczu, mają również silne działanie antyoksydacyjne. Jako wymiatacze wolnych rodników mogą być wykorzystywane w profilaktyce chorób nowotworowych. Zarówno luteina jak i zeaksantyna są substancjami dobrze rozpuszczalnymi w tłuszczach, dlatego ich przyswajalność w przewodzie pokarmowym wzrasta w obecności tłuszczów. Wskazane jest, zatem podawanie lekko rozdrobnionych liści szpinaku skropionych odrobiną oliwy, aby w pełni wykorzystać dobroczynne działanie szpinaku na nasz organizm.

Ser tofu i pomidory

Zawarty w pomidorach likopen zapobiega rozwojowi wielu rodzajów nowotworów, między innymi ogranicza powstawanie nowotworów prostaty. Produkty sojowe, w tym ser tofu maja podobne działanie na nasz organizm jak likopen zawarty w pomidorach. Spożywanie obu tych produktów żywnościowych jednocześnie powoduje kumulację ich przeciwnowotworowych oddziaływań na organizm i skuteczniejszą prewencje chorób nowotworowych.

Orzechy i cykoria

Cykoria jest bogatym źródłem witaminy A, natomiast orzechy, szczególnie włoskie i laskowe zawierają spore ilości witaminy E. Aktywność biologiczna obu wymienionych witamin polega na wymiataniu
z naszego organizmu wolnych rodników. Skutkiem usuwania z naszego organizmu nadmiaru wolnych rodników jest między innymi spowolnienie procesów starzenia oraz poprawa stanu i jędrności naszej skóry. Objawem niedoboru witamin A lub E w naszym organizmie jest łuszczenie się skóry, nadmierna jej suchość i podatność na uszkodzenia. Jeśli spożywamy obie witaminy jednocześnie, ich działanie staje się synergistyczne a siła ich skuteczności wzrasta kilkakrotnie. Orzechy są również źródłem dobrych kwasów tłuszczowych, które dodatkowo zwiększają przyswajalność obu witamin, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Podobny efekt obserwuje się spożywając marchewkę w połączeniu z oliwą lub olejem rzepakowym, brzoskwinie z dodatkiem migdałów
lub nasiona słonecznika wraz z pestkami dyni.

Łosoś i kurkuma

Łosoś podobnie jak większość ryb morskich jest znakomitym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Szczególnie licznie reprezentowany jest kwas dokozaheksaenowy (DHA). Kwasy tłuszczowe omega-3 działają przeciwzapalnie
i przeciwnowotworowo. Suplementacja DHA wykorzystywana jest w profilaktyce nowotworu piersi, chorób sercowo – naczyniowych oraz w leczeniu żywieniowym reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), łuszczycy i innych chorób zapalnych o nieznanej etiologii. Kurkuma natomiast jest znanym antyoksydantem, który wspomaga dobroczynny wpływ kwasów omega-3 na organizm ludzki. Dlatego zalecane jest spożywanie obu tych produktów razem.

Nabiał i tuńczyk 

Produkty mleczne są powszechnie znane jako główne źródło wapnia w naszej diecie. Tuńczyk natomiast dostarcza naszemu organizmowi znaczne ilości witaminy D, której jedną z głównych ról w naszym organizmie jest wspomaganie wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego. Dzięki temu pośrednio wpływa na stopień mineralizacji kości, przeciwdziała krzywicy u dzieci i ogranicza rozwój osteoporozy. Warto zatem komponować poszczególne posiłki w taki sposób aby znalazło się w nich zarówno źródło witaminy D jak
i wapnia.

Warzywa kapustne i kminek

Można by powiedzieć, że oba te produkty zostały stworzone, aby występować
w parze. Warzywa kapustne są cennym źródłem wielu witamin i minerałów, dostarczają znacznych ilości błonnika pokarmowego a do tego są niskokaloryczne i sycące. Niestety skutkiem ubocznym spożywania warzyw kapustnych mogą być wzdęcia. Jeśli jednak do dań z kapusty dodamy ziarenka kminku uchronimy się przed nieprzyjemnym objawem, jakim jest zbieranie się pęcherzyków gazu
w naszych jelitach i będziemy mogli w pełni wykorzystać walory zdrowotne wszystkich warzyw z tej rodziny.


olga-mrawiec-dietetyk-mini

Webinar z dietetykiem
12 grudnia 2019,
godz. 19:00

Insulinooporność okiem dietetyka. Co pomaga w świetle badań?

Webinar rozpoczenie się za

Dni
Godziny
Minuty
Sekundy

Liczba miejsc ograniczona!