10 powodów, dla których warto jeść ryby…

Ryby coraz rzadziej goszczą na naszych talerzach. Powoli zanika tradycja rybnych postnych piątków, a jeżeli już wybieramy się do sklepu rybnego to decydujemy się na paluszki, które z prawdziwą rybą nie mają zbyt dużo wspólnego.

Jeżeli chcemy zachować zdrowie na długie lata, musimy koniecznie jeść ryby – i to najlepiej w ilościach hurtowych!

Oto 10 powodów, dla których warto jeść ryby:

1. Poprawiają pracę mózgu

Nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w rybach (DHA i EPA) mają zdolność wbudowywania się do błon wszystkich komórek w organizmie i wspomagania ich odnowy i rozwoju. Mają fundamentalne znaczenie w tworzeniu się tak ważnych elementów układu nerwowego, jak mózg i oczy. Z tego względu niedobory DHA u kobiet w ciąży mają negatywny wpływ na rozwój płodu. Udowodniono naukowo, iż spożywanie ryb przez kobiety ciężarne i karmiące matki poprawia rozwój intelektualny ich dzieci. Udowodniono również, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą wywierać korzystne działanie na dzieci z zaburzeniami zachowania, np. z zespołem nadpobudliwości nerwowej ADHD.

2. Zapobiegają depresji

Naukowcy uważają, że osoby spożywające niedostateczną ilość kwasów tłuszczowych omega-3 lub utrzymujący nieodpowiedni stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w diecie są bardziej narażeni na ryzyko wystąpienia depresji. Zjawisko to tłumaczy się faktem, iż kwasy omega-3 (szczególnie DHA) stanowią istotny komponent fosfolipidów błon komórek nerwowych odpowiedzialnych za syntezę dopaminy i serotoniny. Koreluje to ze wzrostem zachorowań na depresję oraz nasileniem jej objawów.

3. Zmniejszają ryzyko zawału serca i choroby niedokrwiennej serca

Spożywanie ryb dwa razy w tygodniu zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca! Nienasycone kwasy tłuszczowe mają zdolność hamowania agregacji płytek krwi, dzięki czemu  zapobiegają tworzeniu się zakrzepów, będących jedną z głównych przyczyn zawałów serca. Potwierdzono naukowo, że spożywanie ryb dwa razy w tygodniu zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca. DHA i EPA pomagają również utrzymać prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi.

4. Korzystnie wpływają na profil lipidowy i zapobiegają miażdżycy

Kwasy tłuszczowe zawarte w rybach obniżąją poziom triglicerydów i podwyższają poziom “dobrego” HDL-cholesterolu we krwi.

5. Zapobiegają dyslekcji

Ostatnie badania naukowe dowodzą,  że niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie może być jednym z czynników etiopatogennych dyslekcji. DHA i EPA wbudowują się bowiem do komórek nerwowych mózgu, usprawniając ich rozwój i odnowę. Dawniej rybim tłuszczem, czyli tranem uzupełniano braki witaminy D (zapobiegając w ten sposób krzywicy). Przypuszcza się, że dzięki temu kiedyś nie słyszano o dyslekcji.

6. Chronią przed nowotworami 

Według danych WHO zwiększenie spożycia ryb obniża u mężczyzn umieralność z powodu raka płuc aż o 8,4% ! Nienasycone kwasy tłuszczowe hamują rozwój komórek nowotworowych. W badaniach na zwierzętach stwierdzono, że po podaniu oleju rybiego myszom nastąpiło zahamowanie rozwoju raka sutka. Przypuszcza się, że kwasy tłuszczowe zmniejszają produkcję niektórych typów prostaglandyn sprzyjających powstawaniu zmian nowotworowych.

7. Wygładzają zmarszczki

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają właściwości wygładzające skórę. Poza tym ryby zawierają witaminy A i E, które pozytywnie wpływają na zdrowie skóry.

8. Wpływają pozytywnie na wzrok

Kwasy omega-3 korzystnie wpływają na siatkówkę oka i zapobiegają chorobom oczu. Odgrywają ważną rolę jako składnik budowy błon komórkowych w układzie nerwowym oka.

9. Są źródłem pełnowartościowego białka

Białka zawarte w rybach zawierają cały szereg niezbędnych aminokwasów egzogennych i mają bardzo wysoką wartość odżywczą. Posiadają niewielką ilość tkanki łącznej, dzięki czemu mają lepszą strawność i przyswajalność.

10. Są źródłem wapnia

Drobne ryby (zjadane wraz ze szkieletem) zawierają sporo wapnia. Mogą uzupełniać w ten pierwiastek dietę osób, uczulonych na mleko krowie i jego przetwory. Porcja sardynek w oleju (100 g)  dostarcza aż 330 mg wapnia, co pozwala pokryć 1/3 dziennego zapotrzebowania na ten składnik mineralny.